Koncepcja
Funkcjonowania i Rozwoju
Szkoły Podstawowej
im. Hugona Kołłątaja
w Uhowie
na lata 2022 -2027
„Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym” Własysław Stanisław Reymont
Misja szkoły
Misją naszej szkoły jest gruntowne przygotowanie każdego dziecka do świadomego uczestnictwa w życiu.
Dziecka, które będzie rozwijało zdolności i zainteresowania, otwartego na wyzwania, które stawia przed nim świat.
Dziecka, które odnosi sukces na miarę swoich możliwości.
Dziecka z ukształtowanym systemem wartości.
Dziecka przygotowanego do funkcjonowania w społeczeństwie.
Dziecka wychowanego w przyjaznej atmosferze, w poczuciu bezpieczeństwa, tolerancji, szacunku dla tradycji.
Dziecka odpowiedzialnego za zdrowie własne i innych, a także środowiska przyrodniczego.
Dziecka, które będzie wiedziało, jak zaplanować dalszą edukację.
Wizja szkoły
Model absolwenta
Nasza szkoła to organizacja ucząca się, to miejsce, w którym twórcza, kompetentna kadra nauczycieli podejmuje działania edukacyjne, prowadzące do rozbudzania ciekawości poznawczej uczniów i osiągania przez nich sukcesu na miarę swoich możliwości.
Dzięki temu naszą szkołę opuszczają absolwenci, którzy:
- potrafią się uczyć, są odpowiedzialni i zmotywowani do dalszego rozwoju;
- umieją kreatywnie i twórczo rozwiązywać problemy z różnych dziedzin;
- znają swoje możliwości i potrafią pokierować własnym rozwojem;
- w życiu kierują się ukształtowanym systemem wartości;
- mają poczucie tożsamości narodowej, przywiązanie do tradycji;
- przestrzegają norm społecznych, aktywnie działają na rzecz innych;
- potrafią współpracować w zespole;
- świadomie i bezpiecznie korzystają z zasobów Internetu;
- uczestniczą w życiu kulturalnym, społecznym;
- dzięki nabytej wiedzy i umiejętnościom rozumieją otaczający świat.
Koncepcja Pracy Szkoły
w poszczególnych obszarach
I Dydaktyka
Badania wskazują, że podstawą każdego sukcesu jest poczucie wartości i wiary we własne siły, dlatego we wszelkich działaniom należy kierować się tą wiedzą.
Zadania:
- wspieranie rozwoju dzieci od momentu przyjęcia do oddziału/klasy poprzez określenie możliwości i potrzeb, mocnych i słabych stron, stosowanie elementów preorientacji zawodowej;
- stosowanie elementów oceniania kształtującego;
- budowanie środowiska sprzyjającego motywacji do nauki, uczeniu się, osiąganiu wyników na miarę własnych możliwości;
- udoskonalanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, wprowadzenie możliwości punktowego systemu oceniania bieżącego;
- wzbudzanie oraz rozwijanie pasji i zainteresowań, aktywności i kreatywności, także poprzez wykorzystanie bazy szkoły;
- pobudzanie motywacji do udziału w konkursach, podejmowania współzawodnictwa sportowego – promowanie aktywności, talentów i osiągnięć;
- rozwijanie kompetencji czytelniczych, promocja czytelnictwa;
II Wychowanie, opieka i profilaktyka
Trudny czas pandemii zobligował do zmiany planów, sposobu realizacji zadań szkoły, pracy z uczniami. Na pewno większą uwagę należy zwrócić na dobrostan uczniów, ich relacje z rówieśnikami, możliwe problemy w nadmiernym korzystaniu z telefonu czy komputera.
Zadania wychowawcze i profilaktyczne szkoła realizuje w ścisłej współpracy z rodzicami.
Zadania:
- kształtowanie relacji w szkole opartych na wzajemnym zrozumieniu i życzliwości z poszanowaniem praw wszystkich osób tworzących społeczność szkolną;
- budowanie przekonania, ze szkoła jest nie tylko miejscem nauki, ale również przestrzenią do spędzania czasu, budowania relacji i odkrywania pasji;
- zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, zatrudnienia specjalistów i pedagoga szkolnego;
- dawanie poczucia bezpieczeństwa w oparciu o system wartości i tradycji;
- poznanie i przestrzeganie swoich praw i obowiązków;
- promowanie postaw prospołecznych i obywatelskich, działalności charytatywnej, współpracy w zespole; promocja akcji „Moja szkoła- mój budżet”;
- nauka samodzielności, odpowiedzialności i współpracy zgodnie z ideą Planu Daltońskiego;
- prowadzenie działań integrujących po okresie pandemii;
- nauka korzystania z dóbr cyfrowych, profilaktyka uzależnień;
- dbałość o higienę pracy umysłowej, własne zdrowie, korzystanie z czasu wolnego;
- dbanie o uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji;
- prowadzenie działań proekologicznych;
- aktywne przerwy śródlekcyjne; organizacja przerwy śniadaniowej;
- próba podjęcia współpracy ze szkołami w ramach eTwinningu;
Zadania do współpracy z rodzicami:
- budowanie relacji opartych na zaufaniu, szacunku, zrozumieniu; budowanie przestrzeni do wspólnego podejmowania decyzji ws. funkcjonowania szkoły;
- angażowanie rodziców do udziału w życiu szkoły – uroczystości, imprezy, życie klasy;
- zapewnienie dobrego przepływu informacji, w tym przez tablice informacyjne, dziennik elektroniczny i stronę internetową szkoły;
- wsparcie rodziców w realizacji ich obowiązków; zapoznawanie z podstawą programową, wymaganiami, dokumentacją obowiązującą w szkole;
- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, prowadzenie pedagogizacji adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb;
- włączanie rodziców w działania szkoły – jako ekspertów w swoich dziedzinach – spotkania, warsztaty, prelekcje itp.;
- aktywna współpraca z Radą Rodziców; realizowanie pomysłów i inicjatyw rodziców;
III Zarządzanie
a. Kadra/pracownicy niepedagogiczni
Zadania:
- budowanie dobrej atmosfery pracy i rozwoju;
- organizacja spotkań integracyjnych;
- wsparcie w rozwoju zawodowym;
- motywacja do prowadzenia działań innowacyjnych, inspirowanie do doskonalenia metod pracy;
-wspomaganie w doskonaleniu zawodowym, motywowanie do samodoskonalenia, rozpoznawanie potrzeb w tym zakresie;
- występowanie o nagrody za pracę pedagogiczną, na rzecz szkoły i lokalnego środowiska; przyznawanie nagród dyrektora szkoły;
- angażowanie do działań na rzecz rozwoju szkoły;
b. Środowisko lokalne
Zadania:
- budowanie i kultywowanie tradycji lokalnych i szkolnych we współpracy z lokalnym środowiskiem;
- organizacja działań kulturalnych w szkole;
- organizacja warsztatów i spotkań, zgodnie z potrzebami, w wykorzystaniem potencjału lokalnego środowiska;
- wspieranie inicjatyw i pomysłowości nauczycieli, uczniów i rodziców;
- promocja działań i osiągnięć szkoły;
c. Baza
Zadania:
- zagospodarowanie przestrzeni szkolnej zgodnie z nowymi tendencjami architektonicznymi dla edukacji;
- systematyczne doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne;
- dbanie o wyposażenie placu szkolnego;
- uzupełnianie wyposażenia świetlicy szkolnej;
- bieżące naprawy i remonty;
- pozyskiwanie środków na ww. cele
d. Inne
Zadania:
- utrzymywanie efektywnej współpracy ze Stowarzyszeniem „Razem dla Uhowa”;