Szkoła Podstawowa im. Hugona Kołłątaja w Uhowie

Koncepcja

Funkcjonowania i Rozwoju

Szkoły Podstawowej

im. Hugona Kołłątaja

w Uhowie

na lata 2022 -2027

 

 

„Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym”  Własysław Stanisław Reymont

 

Misja szkoły

 

         Misją naszej szkoły jest gruntowne przygotowanie każdego dziecka  do świadomego uczestnictwa w życiu.

Dziecka, które będzie rozwijało zdolności i zainteresowania, otwartego na wyzwania, które stawia przed nim świat.

Dziecka, które odnosi sukces na miarę swoich możliwości.

Dziecka z ukształtowanym systemem wartości.

Dziecka przygotowanego do funkcjonowania w społeczeństwie.

Dziecka wychowanego w przyjaznej atmosferze, w poczuciu bezpieczeństwa, tolerancji, szacunku dla tradycji.

Dziecka odpowiedzialnego za zdrowie własne i innych, a także środowiska przyrodniczego.

Dziecka, które będzie wiedziało, jak zaplanować dalszą edukację.

 

 Wizja szkoły

Model absolwenta

         Nasza szkoła to organizacja ucząca się, to miejsce, w którym twórcza, kompetentna kadra nauczycieli podejmuje działania edukacyjne, prowadzące do rozbudzania ciekawości poznawczej uczniów i osiągania przez nich sukcesu na miarę swoich możliwości.

Dzięki temu naszą szkołę opuszczają absolwenci, którzy:

  • potrafią się uczyć, są odpowiedzialni i zmotywowani do dalszego rozwoju;
  • umieją kreatywnie i twórczo rozwiązywać problemy z różnych dziedzin;
  • znają swoje możliwości i potrafią pokierować własnym rozwojem;
  • w życiu kierują się ukształtowanym systemem wartości;
  • mają poczucie tożsamości narodowej, przywiązanie do tradycji;
  • przestrzegają norm społecznych, aktywnie działają na rzecz innych;
  • potrafią współpracować w zespole;
  • świadomie i bezpiecznie korzystają z zasobów Internetu;
  • uczestniczą w życiu kulturalnym, społecznym;
  • dzięki  nabytej wiedzy i umiejętnościom rozumieją otaczający świat.

 

 

Koncepcja Pracy Szkoły

w poszczególnych obszarach

 

I Dydaktyka

Badania wskazują, że podstawą każdego sukcesu jest poczucie wartości i wiary we własne siły, dlatego we wszelkich działaniom należy kierować się tą wiedzą.

Zadania:

 - wspieranie rozwoju dzieci od momentu przyjęcia do oddziału/klasy poprzez określenie  możliwości i potrzeb, mocnych i słabych stron, stosowanie elementów preorientacji zawodowej;

- stosowanie elementów oceniania kształtującego;

- budowanie środowiska sprzyjającego motywacji do nauki, uczeniu się, osiąganiu wyników na miarę własnych możliwości;

- udoskonalanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, wprowadzenie możliwości punktowego systemu oceniania bieżącego;

- wzbudzanie oraz rozwijanie pasji i zainteresowań, aktywności i kreatywności, także poprzez wykorzystanie bazy szkoły;

 - pobudzanie motywacji do udziału w konkursach, podejmowania współzawodnictwa sportowego – promowanie aktywności, talentów i osiągnięć;

- rozwijanie kompetencji czytelniczych, promocja czytelnictwa;

 

II Wychowanie, opieka i profilaktyka

Trudny czas pandemii zobligował do zmiany planów, sposobu realizacji zadań szkoły, pracy z uczniami. Na pewno większą uwagę należy zwrócić na dobrostan uczniów, ich relacje z rówieśnikami, możliwe problemy w nadmiernym korzystaniu z telefonu czy komputera.

Zadania wychowawcze i profilaktyczne szkoła realizuje w ścisłej współpracy z rodzicami.

Zadania:

- kształtowanie relacji w szkole opartych na wzajemnym zrozumieniu i życzliwości z poszanowaniem praw wszystkich osób tworzących społeczność szkolną;

- budowanie przekonania, ze szkoła jest nie tylko miejscem nauki, ale również przestrzenią do spędzania czasu, budowania relacji i odkrywania pasji;

- zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, zatrudnienia specjalistów i pedagoga szkolnego;

- dawanie poczucia bezpieczeństwa w oparciu o system wartości i tradycji;

 - poznanie i przestrzeganie swoich praw i obowiązków;

- promowanie postaw prospołecznych i obywatelskich, działalności charytatywnej, współpracy w zespole; promocja akcji „Moja szkoła- mój budżet”;

-  nauka samodzielności,  odpowiedzialności i współpracy zgodnie z ideą Planu Daltońskiego;

- prowadzenie działań integrujących po okresie pandemii;

- nauka korzystania z dóbr cyfrowych, profilaktyka uzależnień;

-  dbałość o higienę pracy umysłowej, własne zdrowie, korzystanie z czasu wolnego;

- dbanie o uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji;

 - prowadzenie działań proekologicznych;

- aktywne przerwy śródlekcyjne; organizacja przerwy śniadaniowej;

 - próba podjęcia współpracy ze szkołami w ramach eTwinningu;

 

Zadania do współpracy z rodzicami:

- budowanie relacji opartych na zaufaniu, szacunku, zrozumieniu; budowanie przestrzeni do wspólnego podejmowania decyzji ws. funkcjonowania szkoły;

 - angażowanie rodziców do udziału w życiu szkoły – uroczystości, imprezy, życie klasy;

- zapewnienie dobrego przepływu informacji, w tym przez tablice informacyjne, dziennik elektroniczny i stronę internetową szkoły;

- wsparcie rodziców w realizacji ich obowiązków; zapoznawanie z podstawą programową, wymaganiami, dokumentacją obowiązującą w szkole;

- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, prowadzenie pedagogizacji adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb;

- włączanie rodziców w działania szkoły – jako ekspertów w swoich dziedzinach – spotkania, warsztaty, prelekcje itp.;

 - aktywna współpraca z Radą Rodziców; realizowanie pomysłów i inicjatyw rodziców;

 

III Zarządzanie

a.  Kadra/pracownicy niepedagogiczni

Zadania:

 - budowanie dobrej atmosfery pracy i rozwoju;

 - organizacja spotkań integracyjnych;

 - wsparcie w rozwoju zawodowym;

- motywacja do prowadzenia działań innowacyjnych, inspirowanie do doskonalenia metod pracy;

-wspomaganie w doskonaleniu zawodowym, motywowanie do samodoskonalenia, rozpoznawanie potrzeb w tym zakresie;

- występowanie o nagrody za pracę pedagogiczną,  na rzecz szkoły i lokalnego środowiska;  przyznawanie nagród dyrektora szkoły;

- angażowanie do działań na rzecz rozwoju szkoły;

 b. Środowisko lokalne

 Zadania:

-  budowanie i kultywowanie tradycji lokalnych i szkolnych we współpracy z lokalnym środowiskiem;

- organizacja działań kulturalnych w szkole;

 - organizacja warsztatów i spotkań, zgodnie z potrzebami, w wykorzystaniem potencjału lokalnego środowiska;

- wspieranie inicjatyw i pomysłowości nauczycieli, uczniów i rodziców;

- promocja działań i osiągnięć szkoły;

c.   Baza

Zadania:

 - zagospodarowanie przestrzeni szkolnej zgodnie z nowymi tendencjami architektonicznymi dla edukacji;

- systematyczne doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne;

- dbanie o wyposażenie placu szkolnego;

- uzupełnianie wyposażenia świetlicy szkolnej;

- bieżące naprawy i remonty;

- pozyskiwanie środków na ww. cele

d. Inne

Zadania:

- utrzymywanie efektywnej współpracy ze Stowarzyszeniem „Razem dla Uhowa”;