Szkoła Podstawowa im. Hugona Kołłątaja w Uhowie

 Procedury obowiązujące w Szkole Podstawowej                                                    im. Hugona Kołłątaja w Uhowie

 

 Cele:

  1. usprawnienie oraz zwiększenie skuteczności oddziaływań szkoły w sytuacjach zagrożenia
  2. wypracowanie jednolitych metod współpracy między rodzicami a szkołą
  3. promowanie zachowań i postaw godnych naśladowania
  4. wpłynięcie na proces socjalizacji młodzieży
  5. zwiększenie wychowawczej roli szkoły
  6. wyznaczenie jasnych i czytelnych reguł postępowania oraz określonych granic

 

 W celu określenia warunków zapewniających uczniom bezpieczeństwo w szkole ustala się, co następuje:

       W każdym przypadku, rozwiązywania problemów związanych z naruszeniem przez ucznia obowiązujących w szkole zasad, niezbędna jest ścisła współpraca przedstawicieli szkoły z rodzicami ucznia.

a)      Rodzice ucznia są bezzwłocznie zawiadamiani o każdym przypadku naruszenia przez niego obowiązujących w szkole zasad związanych z bezpieczeństwem.

b)      W celu rozwiązywania zaistniałego problemu wychowawca:

  • ustala jak najbliższy termin spotkań z uczniem i jego rodzicami,
  • prowadzi rozmowę interwencyjną z uczniem,
  • prowadzi rozmowę z rodzicami, w czasie której wspólnie ustalają dalsze działania wobec dziecka, zasady współpracy między rodzicami a szkołą, oraz (ewentualnie) możliwość uzyskania pomocy specjalistycznej,

c)      Uczniowie potrzebujący pomocy specjalistycznej są kierowani do odpowiedniej poradni/placówki,

d)     Brak współpracy ze strony rodziców oraz dalsze naruszenie przez ucznia obowiązujących w szkole zasad powodują konieczność podjęcia innych działań przewidzianych prawem:

  • zastosowanie określonych w statucie szkoły konsekwencji dyscyplinarnych, łącznie z możliwością przeniesienia ucznia do innej szkoły,
  • zgłoszenie sprawy do sądu rodzinnego.
  1. W przypadku zagrożenia zdrowia ucznia szkoła zapewnia mu niezbędną opiekę medyczną (np. wzywane jest pogotowie).
  2. Policja jest wzywana w przypadku:

a)      gdy zachowania ucznia zagrażają bezpieczeństwu innych osób lub jemu osobiście,

b)      znalezienia na terenie szkoły nielegalnych substancji psychoaktywnych,

c)      gdy istnieje podejrzenie, że uczeń może posiadać nielegalne substancje psychoaktywne,

d)     kradzieży lub innych wykroczeń.

  1. W klasie ucznia lub uczniów, którzy dopuścili się złamania obowiązujących w szkole zasad, są prowadzone dodatkowe działania profilaktyczne.

 

 

Procedura postępowania w przypadku zwolnień z zajęć szkolnych

 

 1. Uczeń może zostać zwolniony z zajęć lekcyjnych z powodu złego samopoczucia, choroby w trakcie trwania zajęć. Nauczyciel kieruje wówczas ucznia w towarzystwie innego ucznia do pielęgniarki szkolnej. Higienistka dokonuje diagnozy stanu zdrowia ucznia i podejmuje decyzję odesłania ucznia na lekcję albo pozostawia ucznia w gabinecie pomocy medycznej do momentu przybycia rodzica/opiekuna prawnego, którego sama zawiadamia; w nagłych wypadkach wzywa pogotowie ratunkowe jednocześnie powiadamiając o tym fakcie rodziców i dyrektora szkoły.

 

W sytuacji nieobecności higienistki nauczyciel informuje rodzica o złym samopoczuciu dziecka a w nagłych wypadkach powiadamia dyrektora szkoły.

Jeżeli rodzic/opiekun prawny nie może odebrać dziecka ze szkoły, uczeń pozostaje w szkole do końca zajęć lekcyjnych dla swojej klasy.

 

2. Zwolnić ucznia z lekcji może tylko rodzic/opiekun prawny, odbierając go ze szkoły osobiście. Rodzic /opiekun prawny informuje o tym fakcie wychowawcę klasy, a podczas jego nieobecności zostawia informacje w sekretariacie szkoły.

 

3. W wyjątkowych sytuacjach uczeń może być zwolniony z zajęć przez wychowawcę na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców. Wychowawca zaznacza w dzienniku godziny usprawiedliwione. Nauczyciel nie może zwalniać ucznia z zajęć lekcyjnych na podstawie rozmowy telefonicznej z rodzicem/opiekunem prawnym.

 

 4. Uczeń może zostać zwolniony z zajęć za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia  z przyczyn wynikających z działalności na rzecz szkoły tj.: udział w uroczystościach szkolnych, konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych. Zwolnienia dokonuje nauczyciel angażujący ucznia, który w tym momencie bierze odpowiedzialność za ucznia.                                                   Uczeń zwalniany z zajęć ze względu na udział w konkursach i zawodach sportowych organizowanych poza szkołą musi posiadać zgodę rodziców/opiekunów prawnych na wyjazd. Nauczyciel wywiesza w pokoju nauczycielskim kartki z nazwiskami zwalnianych uczniów, podając jednocześnie termin i przyczynę zwolnienia.

 


Zasady zwalniania uczniów z zajęć szkolnych w trakcie ich trwania

 

1. Ucznia można zwolnić w trakcie trwania zajęć lekcyjnych tylko na pisemną prośbę rodzica/prawnego opiekuna.  

2. Decyzję o zwolnieniu ucznia w trakcie trwania zajęć lekcyjnych podejmuje wychowawca/nauczyciel.

3. Wychowawca/nauczyciel może odmówić zwolnienia, w przypadku powzięcia jakichkolwiek podejrzeń, co do autentyczności pisemnej prośby lub jej niedociągnięć formalnych.

4. W przypadku opisanym w pkt. 3 wychowawca/nauczyciel kontaktuje się telefonicznie z rodzicami ucznia w celu weryfikacji pisemnej prośby.

5. Uczeń / rodzic zwraca się z prośbą o zwolnienie do wychowawcy . Gdy wychowawca jest nieobecny, uczeń/ rodzic zwraca się z prośbą o zwolnienie do nauczyciela przedmiotu, z którego się zwalnia.

6. W sytuacji nagłego pogorszenia się stanu zdrowia ucznia w czasie trwania lekcji, wymagającego zwolnienia dziecka z zajęć szkolnych, nauczyciel niezwłocznie powiadamia telefonicznie o tym fakcie rodziców /opiekunów i wzywa ich do szkoły w celu zabrania dziecka.

7. Uczeń chory nie opuszcza samodzielnie szkoły, lecz czeka na zgłoszenie się po niego rodzica lub innej upoważnionej osoby.

8. Listę osób upoważnionych do odbioru dziecka z oddziałów przedszkolnych i klas I-III wypełnia rodzic na pierwszym zebraniu rodziców we wrześniu każdego nowego roku szkolnego.

9. Fakt zwolnienia zostaje odnotowany w dzienniku lekcyjnym jako nieobecność usprawiedliwiona.

10. Wychowawcy mają obowiązek przechowywania pełnej dokumentacji zwolnień.

11. Wszystkie prośby rodziców o zwolnienie z zajęć mogą być weryfikowane przez rodziców podczas zebrań organizowanych przez wychowawcę.

 

 

Procedura zapobiegania wagarom przez uczniów


Uczeń, który opuścił zajęcia lekcyjne i teren szkoły bez zgody nauczycieli będzie zobligowany do wypełnienia oświadczenia (wzór oświadczenia w załączniku), które podpisywane jest przez ucznia, wychowawcę, dyrektora; przeprowadzane  zostaną z uczniem rozmowy wyjaśniająco-ostrzegawcze,  a następnie wychowawca jak najszybciej poinformuje rodziców, co potwierdzą swoim podpisem.

Takie ostrzeżenie uczniowi i jego rodzicom będzie udzielane trzy razy.

Jeżeli w tym okresie nie nastąpi zmiana postępowania ucznia szkoła wszystkie trzy oświadczenia prześle do Komisariatu Policji.

Uczeń, który dwa razy opuścił samowolnie szkołę będzie miał obniżoną ocenę ze sprawowania (proponowaną przez wychowawcę) o jeden stopień.

Po otrzymaniu tych informacji asystent ds. nieletnich odnotuje ucznia w swojej dokumentacji, a następnie złoży wizytę w domu takiego ucznia i przeprowadzi ostateczną rozmowę z uczniem w obecności jego rodziców.

Jeżeli to działanie okaże się bezskuteczne – policja i szkoła będzie obligatoryjnie informowała sąd rodzinny o demoralizacji nieletniego.

 

Procedura postępowania w przypadku licznych nieobecności nieusprawiedliwionych


Uczeń który ma nieusprawiedliwioną liczbę  godzin dydaktycznych równą tygodniowemu wymiarowi wynikającemu z planu nauczania dla danego oddziału, otrzymuje upomnienie i wychowawca przeprowadza z uczniem indywidualną rozmowę oraz informuje rodzica o zaistniałej sytuacji.

 Po opuszczeniu przez ucznia kolejnych godzin lekcyjnych, przeprowadzana jest rozmowa

wychowawcy z uczniem w obecności dyrektora szkoły i rodzica. Następnie zostaną wprowadzone procedury zapobiegania wagarom.

 W przypadku nieskuteczności wcześniejszych działań i w sytuacji, kiedy rodzice (opiekunowie prawni) ucznia nie kontaktują się ze szkołą lub liczba opuszczonych godzin zajęć edukacyjnych jest bardzo wysoka, wychowawca, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, podejmuje kolejno następujące działania:

1) zwraca się do Policji z prośbą o interwencję dzielnicowego;

2) wysyła upomnienie (kopia upomnienia zostaje w dokumentacji szkolnej);

3) wysyła zawiadomienie do gminy o nieuczęszczaniu ucznia do szkoły – rozpoczyna się

postępowanie egzekucyjne, urząd gminy może ukarać rodzinę grzywną;

4) zwraca się do Sądu Rejonowego – Wydział Rodzinny i Nieletnich – z prośbą o wgląd  w opiekę oraz wyznaczenie kuratora sądowego.

 

Procedura postępowania w przypadku występowania w szkole aktu lub aktów agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy


Nauczyciel/pracownik szkoły który jest świadkiem agresji/przemocy, przerywa ją, identyfikuje ofiary, agresora i świadków a następnie informuje wychowawcę/dyrektora o zaistniałym fakcie. Wychowawca udziela pomocy ofierze agresji. Jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia, wychowawca lub dyrektor wzywa lekarza

Wychowawca ustala okoliczności zdarzenia i sporządza notatkę w dzienniku elektronicznym. Należy wyjaśnić okoliczności zajścia: rozmowy oddzielnie z agresorem i poszkodowanym oraz ewentualnymi świadkami, po wysłuchaniu relacji sprawcy należy go poinformować  o dalszym postępowaniu.

W przypadku powtarzających się zajść lub szczególnie poważnego przebiegu zdarzenia wychowawca informuje o sytuacji dyrektora szkoły a następnie powiadamia rodziców ucznia poszkodowanego i wzywa rodziców ucznia agresywnego.

Jeśli rodzice/opiekunowie prawni współpracują ze szkołą, ustala się działania wobec sprawcy (takie jak: rozmowy z wychowawcą i dyrektorem, terapia psychologiczna, monitoring zachowania prowadzony przez wychowawcę, kary rodzicielskie i statutowe – nagana, obniżenie oceny zachowania), wobec poszkodowanego (np. rozmowy z wychowawcą, terapia psychologiczna, zadośćuczynienie) oraz świadków (rozmowy wychowawcze).

Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nieletniego sprawcy nie współpracują ze szkołą lub podjęte działania są nieskuteczne, a akty agresji/przemocy są częste, dyrektor zawiadamia policję (asystenta do spraw nieletnich) lub/i sąd rodzinny i nieletnich.

Jeżeli akt agresji/przemocy ma znamiona przestępstwa lub czynu karalnego, dyrektor wzywa policję.

W przypadku gdy sprawca agresji/przemocy jest nieznany, dyrektor po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/(opiekuna prawnego) ucznia poszkodowanego o możliwości zawiadomienia policji lub sam zawiadamia policję.


Procedura zapobiegania paleniu papierosów przez uczniów


Uczeń wobec, którego zostanie stwierdzony fakt palenia papierosów lub który posiada papierosy lub od którego wyraźnie czuć zapach papierosów lub który przebywa z miejscach zabronionych (gdzie zwykle palono papierosy) lub który przebywa w grupie osób złapanych na paleniu na terenie, bądź w obrębie szkoły w czasie zajęć lekcyjnych będzie zobligowany do wypełnienia oświadczenia (wzór oświadczenia w załączniku), które podpisywane jest przez ucznia, wychowawcę, dyrektora; przeprowadzane  zostaną z uczniem rozmowy wyjaśniająco-ostrzegawcze,  a następnie wychowawca jak najszybciej poinformuje rodziców, co potwierdzą swoim podpisem.

Takie ostrzeżenie uczniowi i jego rodzicom będzie udzielane trzy razy.

Jeżeli w tym okresie nie nastąpi zmiana postępowania ucznia (tzn. nie zaprzestanie on palenia papierosów); szkoła wszystkie trzy oświadczenia prześle do Komisariatu Policji.

Po otrzymaniu tych informacji asystent ds. nieletnich odnotuje ucznia w swojej dokumentacji, a następnie złoży wizytę w domu takiego ucznia i przeprowadzi ostateczną rozmowę z uczniem w obecności jego rodziców.

Jeżeli to działanie okaże się bezskuteczne – policja i szkoła będzie obligatoryjnie informowała sąd rodzinny o demoralizacji nieletniego.

 

Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń jest pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego


Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, informuje wychowawcę i dyrektora szkoły o podejrzeniu, że uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

Dyrektor lub wychowawca wyznacza uczniowi odizolowane od reszty uczniów bezpieczne miejsce i wzywa lekarza, jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia. Również wychowawca lub dyrektor wzywa do szkoły rodziców (opiekuna prawnego) i informuje o zaistniałym zdarzeniu.

Jeżeli rodzice współpracują ze szkołą i stawią się na wezwanie, z uczniem przeprowadzana jest rozmowa przez wychowawcę i dyrektora (jakie to były substancje odurzające, jaki sposób wszedł w ich posiadanie, skąd miał pieniądze, czy zażywał je sam czy ktoś jeszcze w tym uczestniczył, omawia się formy oddziaływań wychowawczych i kar), po czym oddaje się ucznia pod opiekę rodziców (opiekuna prawnego), a wychowawca sporządza notatkę.

Jeżeli sytuacja dwukrotnie się powtórzy, dyrektor szkoły zawiadamia policję, sąd rodzinny.

Jeżeli rodzice nie współpracują ze szkołą i odmawiają odbioru ucznia ze szkoły lub, gdy zachowanie ucznia daje powody do interwencji (np. jest agresywny), dyrektor zawiadamia policję i ustala z policjantami sposób dalszych działań.

 

 Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń  ma przy sobie substancję przypominającą narkotyk

 

Nauczyciel niezwłocznie informuje o swoich podejrzeniach wychowawcę/ dyrektora szkoły. Następnie wzywana jest policja oraz zawiadamia się rodziców/ (opiekuna prawnego ucznia).

Do czasu przyjazdu policji uczeń przebywa pod opieką wychowawcy lub innego nauczyciela.

Po przyjeździe policji dyrektor  przekazuje funkcjonariuszom informacje dotyczące szczegółów zdarzenia i postępują zgodnie ze wskazaniami policjantów.

Wychowawca we współpracy z rodzicami (opiekunem prawnym) prowadzą z uczniem rozmowy wyjaśniające i inne działania wychowawcze, czekając na dalsze czynności urzędowe.

 

 

Procedura postępowania w przypadku znalezienia na terenie szkoły substancji przypominającej narkotyk

 

Nauczyciel zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz zapobiega jej ewentualnemu zniszczeniu, ale nie zabiera jej z miejsca znalezienia.

Niezwłocznie powiadamia o zaistniałym fakcie dyrektora szkoły.

Dyrektor wzywa policję, która postępuje zgodnie procedurami.

  

Procedura postępowania wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego

 

Nauczyciel przyjmuje informację o zdarzeniu, zapewniając dyskrecję zgłaszającemu poprzez wysłuchanie go bez świadków, i w razie potrzeby prowadzi do higienistki.

Nauczyciel informuje o zaistniałym fakcie wychowawcę lub dyrektora.

Jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia/życia, dyrektor wzywa lekarza.

Dyrektor lub wychowawca w dostępny sposób sprawdza wiarygodność informacji, ustala okoliczności.

W uzasadnionych przypadkach dyrektor wzywa policję, która zabezpiecza ślady, ustala świadków zdarzenia, przeprowadza rozmowy z poszkodowanym i podejrzanymi.

Wychowawca lub dyrektor wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) pokrzywdzonego i sprawcy czynu, których informuje o zaistniałym zdarzeniu.

Jeżeli czyn nie jest ścigany z urzędu, dyrektor podejmuje decyzję, jakie środki wychowawcze i dyscyplinarne zastosuje wobec sprawcy.

Gdy rodzice (opiekunowie prawni) sprawcy odmawiają współpracy ze szkołą, a nieletni sprawca sprawiał wcześniej problemy wychowawcze, dyrektor zawiadamia policję (asystenta do spraw nieletnich) i/lub sąd rodzinny.

 

Procedura postępowania w przypadku podejrzenia,
że uczeń jest ofiarą przemocy w rodzinie


Nauczyciel przyjmuje informację, zapewniając dyskrecję zgłaszającemu poprzez wysłuchanie go bez świadków. Zapisuje datę i godzinę zgłoszenia. Następnie informuje o zaistniałym fakcie wychowawcę klasy i dyrektora.

Jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia, wychowawca/dyrektor wzywa lekarza. Wychowawca/dyrektor dbając o dyskrecję, przeprowadzają rozmowę  z poszkodowanym , o ile jest to możliwe (gdzie i kiedy doszło do zdarzenia lub zdarzeń, jaka była ich częstotliwość). Następnie zawiadamia rodzica (prawnego opiekuna lub osobę                            z najbliższej rodziny) pokrzywdzonego, którego sprawa nie dotyczy.

Dyrektor podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieska Karta” i wyznacza pracownika, który ją przeprowadza.

W przypadku osoby nieletniej dyrektor zawiadamia Sąd Rejonowy – Wydział Rodzinny i Nieletnich.

 

Procedury postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w szkole


DZIECKO PRZEWLEKLE CHORE

Choroba przewlekła to proces patologiczny trwający ponad 4 tygodnie, cechujący się brakiem nasilonych objawów chorobowych. Długotrwała choroba i częste hospitalizacje mogą okresowo uniemożliwiać choremu dziecku przebywanie w grupie rówieśników, a także zaspokajanie wielu ważnych potrzeb psychicznych, fizycznych i społecznych. Przeciwdziałanie niekorzystnym skutkom choroby przewlekłej, polega między innymi na udzielaniu dziecku i jego rodzinie pomocy w budowaniu nowej koncepcji życia z chorobą      i pomimo choroby. Niezwykle ważne jest przekazanie nauczycielom informacji o wpływie choroby dziecka na funkcjonowanie psychiczne, fizyczne i społeczne ucznia. Niektóre leki mogą działać pobudzająco a inne usypiająco. Może to mieć wpływ na zachowanie się dziecka lub możliwość efektywnego uczenia się. Dzięki informacjom od rodziców i lekarzy, nauczyciel może poznać chorobę dziecka w takim zakresie, aby w razie potrzeby,                   w odpowiednim czasie, udzielić mu niezbędnej pomocy i wsparcia oraz zapewnić bezpieczne warunki na terenie szkoły. Także dostosować sposoby komunikowania się oraz sposoby i formy nauczania do potrzeb i aktualnych możliwości chorego dziecka. Wzajemne kontakty pomiędzy szkołą i rodzicami powinny być stałe i systematyczne.

 

W sytuacji, gdy w szkole jest uczeń przewlekle chory, nauczyciel powinien:

  1. Pozyskać od rodziców (opiekunów prawnych) ucznia szczegółowe informacje na temat jego choroby oraz wynikających z niej ograniczeń w funkcjonowaniu;
  2. Zorganizować szkolenie kadry pedagogicznej i pozostałych pracowników szkoły w zakresie postępowania z chorym dzieckiem na co dzień oraz w sytuacji zaostrzenia objawów czy ataku choroby;
  3. W porozumieniu z higienistką lub lekarzem, wspólnie z pracownikami szkoły opracować procedury postępowania w stosunku do każdego chorego ucznia, zarówno na co dzień, jak i w przypadku zaostrzenia objawów czy ataku choroby.

Procedury te mogą uwzględniać m.in. przypominanie lub pomoc w przyjmowaniu leków, wykonywaniu pomiarów poziomu cukru, regularnym przyjmowaniu posiłków, sposób reagowania itp. Powinny też określać formy stałej współpracy z rodzicami (opiekunami) tego dziecka oraz zobowiązanie wszystkich pracowników placówki do bezwzględnego ich stosowania;

  1. Wspólnie z nauczycielami dostosować formy pracy dydaktycznej, dobór treści i metod oraz organizację nauczania do możliwości psychofizycznych tego ucznia, a także objąć go różnymi formami pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
  2. W przypadku nasilenia choroby u dziecka podczas pobytu w szkole dyrektor lub nauczyciel niezwłocznie informuje o zaistniałej sytuacji rodziców/prawnych opiekunów.

Główne sposoby pomocy przewlekle choremu dziecku możliwe do zrealizowania na terenie szkoły:

  1. zapewnienie poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego,
  2. pomoc w pokonywaniu trudności, uczenie nowych umiejętności,
  3. budowanie dobrego klimatu i przyjaznych relacji klasowych,
  4. przygotowanie uczniów zdrowych na spotkanie chorego kolegi,
  5. traktowanie chorego dziecka jako pełnoprawnego członka klasy,
  6. uwrażliwianie dzieci zdrowych na potrzeby i przeżycia dziecka chorego,
  7. uwrażliwianie dziecka chorego na potrzeby i przeżycia innych uczniów,
  8. motywowanie do kontaktów i współdziałania z innymi dziećmi,
  9. rozwijanie zainteresowań, samodzielności dziecka,
  10. dostarczanie wielu możliwości do działania i osiągania sukcesów,
  11. motywowanie do aktywności.